In Glasgow kan het ook regenen - Reisverslag uit Dalkeith, Verenigd Koninkrijk van Wouter Wilken - WaarBenJij.nu In Glasgow kan het ook regenen - Reisverslag uit Dalkeith, Verenigd Koninkrijk van Wouter Wilken - WaarBenJij.nu

In Glasgow kan het ook regenen

Door: Wouter Wilken

Blijf op de hoogte en volg Wouter

09 Juni 2012 | Verenigd Koninkrijk, Dalkeith

Het dagje vandaag niet besteed in Edinburgh of Dalkeith, maar in Glasgow. Kelly wou er graag heen en kijken wat de winkels ons, of vooral haar te bieden had. Dus nog in de ochtend de bus naar de trein naar Glasgow gepakt en zo door naar Glasgow Queen Street waar we de tocht in Glasgow zijn begonnen.
Gisteren voelde Kelly zich niet super, maar dat was vanochtend weg toen ze opstond. Ik was toen bezig met het begin aan mijn fotoalbum en had al een aardige tijd erop zitten. Waarin ik tv had gekeken en negen foto’s had toegevoegd op Facebook. Er komen er nog meerdere aan dat denk ik althans, maar doordat ik wat foto’s had geplaatst op Facebook dacht ik weer terug aan de albums die ik op Facebook had gezet en niet veel aandacht hebben getrokken. Zal ik die uitdunnen, verwijderen of laten staan? Ik heb tenminste een album verwijderd. Dat ging over de dieren die ik niet kon identificeren. Nog doorgebladerd in de oude albums en nu ben ik niet zeker wat ik ermee moet doen. Komen er meer foto’s bij of is het beter als ik ze verwijder en gewoon nieuwe albums maak voor de foto’s die bij de oude mappen zou zitten? Het kost geen ruimte of tijd voor ons om de albums te laten zoals ze zijn. Maar ik vind het misschien wat netter staan als ik niet zo veel albums heb.
Toen Kelly kwam vroeg ze of ik zin had om mee te gaan naar Glasgow. Ik was er niet meteen over te spreken. Voor mijn gevoel heeft Edinburgh of de omgeving nog wat voor ons achter gehouden, tevens moest ik ook nog wat boodschappen doen. Wat brood, gel en tandpasta want ik zit al een paar dagen aan die van Kelly (de tandpasta dan) en die raakt onderhand ook een beetje op. Na de boodschappen zal ik er nog over denken en dan zien we het wel. De boodschappen gedaan, tas gepakt en we gingen. Op naar de bus, geld wisselen bij het Lothian Busses filiaal en op naar Edinburgh. Bij Waverley station aangekomen, in de rij gaan staan voor kaartjes voor vandaag. Ik was alleen mijn Young Scotrail Kaart vergeten waardoor ik de volle £12,50 moest betalen. Anders was het £8, geloof ik. Kelly’s kaartje ook maar voorgeschoten , dat krijg ik later vast wel terug.
Op naar het spoor. Eventjes wachten en ingestapt. Nu en dan ingedompeld en bij Queen Street uitgestapt. Nu begon het winkelen zonder uitgaves. Bijna dan, ik had vandaag een broodje bij Uppercrust gegeten en een Snickers, meer had ik niet uitgegeven vandaag. Benieuwd wat Glasgow voor ons heeft te bieden. Ik wist dat het voor mij alleen maar kijken zal zijn. Zoveel geld had ik meegenomen dat ik alleen voor de nodige dingen kon betalen en niet wat extra’s. Langs de straten gelopen en even later wat predikanten en christelijke amateurband horen spreken. Voor mij hoeft het allemaal niet, en als ik geloof dan hoeft dat jouw god niet te zijn. Mijn ogen vielen op de HVM en ik kon me niet inhouden om tussen de cd’s te gaan kijken. Zelfs met de actie van 2 voor £10,- hadden ze mij niet weten te strikken. Enkele cd’s gevonden, maar weer terug gelegd. Ik vind het gewoon leuk om te kijken naar de cd’s in de winkel. Ik heb wel gemerkt dat ze in Schotland meer artiesten aanbieden in mijn genre dan thuis. Ook zag ik de Forbidden Planet, de stiphandel van Groot-Brittannië. Daar heb ik gekeken naar de laatste boeken uit de reeks die ik nog moet hebben, maar bij navraag wist de jongeman achter de kassa al dat ik het over Tokyopop had dat enkele jaren geleden failliet ging. Zijn collega vertelde dat Amazon misschien ze nog tweedehands aanbied. Enkele andere dingen gevonden van series die ik kijk of lees, maar daar ook niks van gehaald.
Andrew Black, een van de jongens met wie ik op Handa heb gewerkt, woont en studeerd in Glasgow, misschien kon ik hem contacteren om te vragen of hij tijd en ruimte heeft om ons te ontvangen in zijn flat. Dat maar gelaten, ik heb Kelly bij die Andrew niet kent en plek voor twee is minder snel te arrangeren dan plek voor één. Dus mijn telefoon maar in de broekzak gelaten. Wanneer was trouwens zijn tentoonstelling van zijn werk als lerend kunstenaar? Nog geen reactie gekregen van Caleb of Martin die ik erover had gemaild. Over kunst gesproken daar zijn we vandaag ook heen geweest. Het was laat maar we hadden nog een uurtje voordat het ging sluiten. De Gallery of Modern Art. Het eerste wat we zagen was het werk van K. Black, die van zaagsel een cake had gemaakt die een hele ruimte vulde, best interessant om te zien dat de lagen zo goed staand hielden. Je werd verzocht tegen de klok in te lopen en niet dichterbij dan de pilaren te komen want het is alleen samengeperst zaagsel dat met een scheet al uit elkaar zou vallen. Verder in het museum hebben we nog wat meer moderne kunst gezien. Het laatste wat ik had gezien was een animatie van tekst over een Joodse homoseksuele dokter die verliefd werd op een andere vrouw, toen de Nazi in opkomst was. Zij vluchtte naar London en werd later bekend door haar werk en boek: Love Between Women. Het duurde wat langer dan verwacht, want ze gingen sluiten. Buiten stond een politie-duo met een geboeide man. Geen idee wat die man heeft mis gedaan, maar anders zal hij niet geboeid zijn.
Langs de ArtStore, een grote winkel vol met kunstenaarsspullen. Niks gehaald, maar altijd leuk om te zien. Nu gingen we door naar het station. Voordat we besloten om naar het museum te gaan zijn we nog langs Glasgow Central gelopen, waar een verzameling jongeren stonden, met waarschijnlijk dezelfde smaak als mij. Althans als ik op de kleding mag jureren. Weet iemand welke bands er vandaag speelde in Glasgow? Dan hoor ik het graag.
We kwamen voor het museum nog Jacobs en Jessops tegen, twee fotozaken, bij Jacobs waren we naar binnen gegaan om te kijken naar welk vervangend lensdop Kelly nodig zal hebben. Maar ze had haar camera niet mee en wist niet welk model ze had, dan wordt het lastig. Nog gekeken naar de GorillaPODs, zij werken met hetzelfde systeem als de statieven van Uwcamera.nl, maar wat maakt ze dan beter? Paul Williams heeft er al een drie jaar die het nog doet, terwijl die van mij om de zoveel tijd heeft gebarsten?
Thuis teruggekomen, eventjes verder gegaan aan het fotoalbum en simpel gekookt. Een soepje warm gemaakt en de afbakbroodjes van Kelly gedeeld. Dat heeft gesmaakt, morgen gewoon wat uitgebreider koken.
Cheers Wouter.

  • 10 Juni 2012 - 07:04

    Dé:

    Dat volgende reisje waar je voor aan het sparen bent moet helemaal goed komen. Knap hoor een hele dag shoppen en dan niets kopen daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen. Super boy (titel van het liedje van Imke even gewijzigd voor jou!). Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Dalkeith

Dalkeith, Scottish Wildlife Trust

Recente Reisverslagen:

29 Juni 2012

Op naar huis

28 Juni 2012

Tot morgen

27 Juni 2012

Gezellig dagje uit

26 Juni 2012

Panda panda panda

25 Juni 2012

Lekker wandelen
Wouter

Actief sinds 31 Jan. 2012
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 66405

Voorgaande reizen:

04 Februari 2012 - 29 Juni 2012

Dalkeith, Scottish Wildlife Trust

Landen bezocht: